Bedragen x € 1.000 | Begroting 2019 | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Begr versus Rek. | |||
Taakveld | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | Verschil |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 554 | 554 | 554 | 554 | 76 | 100 | 24 |
Bedrijfsloket en -regelingen | 220 | 67 | 225 | 67 | 172 | 59 | 45 |
Economische promotie | 460 | 1.186 | 500 | 1.186 | 500 | 1.170 | -16 |
Totaal lasten/baten | 1.234 | 1.807 | 1.279 | 1.807 | 748 | 1.330 | 54 |
Toelichting:
Het voordeel van € 54.000 in dit programma wordt vooral verklaard door:
- Het voordeel op het taakveld fysieke bedrijfsinfrastructuur bedraagt € 24.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
- Door verplichte winstneming ontstaat er een voordeel van € 35.000.
- Door een hogere toevoeging aan de voorziening voor niet kostendekkende plannen ontstaat er een nadeel van € 11.000
- Het voordeel op het taakveld bedrijvenloket en bedrijfsregelingen bedraagt € 45.000. Dit wordt veroorzaakt door
- De lasten voor de Middenveld tentoonstelling vielen € 5.000 lager uit.
- De lasten voor de week en jaarmarkten vielen € 3.000 lager uit maar hiertegenover stond dat de baten van markten € 6.000 lager waren.
- De lasten van het bedrijvenloket leverden een voordeel van € 43.000 op. Dit werd vooral veroorzaakt door lagere kapitaallasten van € 31.000 doordat het centrumplan nog niet is gerealiseerd.
- Het nadeel op het taakveld economische promotie bedraagt € 16.000. Dit wordt veroorzaakt door
- Lagere opbrengsten toeristenbelasting leverden een nadeel op van € 16.000
- De rechtstreekse kostentoerekening voor heffingen en invordering toeristen- en forenzenbelasting was € 14.000 hoger.
- De lasten voor de evenemententerreinen, economische promotie en kerntaken recreatie en toerisme vielen €14.000 lager uit.