Jaarstukken 2019

Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting 2019
primitief

Begroting 2019
incl. wijz.

Rekening 2019

Verschil Begroot

Bedragen x € 1.000

baten

lasten

saldo

baten

lasten

saldo

baten

lasten

saldo

Werkelijk

Bestuur en ondersteuning

491

3.255

2.764

491

2.214

1.723

1.470

4.529

3.058

-1.335

Veiligheid

13

2.158

2.145

13

2.194

2.181

18

2.181

2.163

19

Verkeer, vervoer en waterstaat

128

5.008

4.880

128

5.132

5.004

243

4.857

4.614

390

Economie

1.807

1.234

-573

1.807

1.279

-528

1.330

748

-582

54

Onderwijs

153

3.306

3.154

142

3.364

3.222

259

2.944

2.685

537

Sport, cultuur en recreatie

701

7.076

6.375

701

7.388

6.687

1.220

7.760

6.540

147

Sociaal domein

8.169

32.505

24.337

7.772

32.997

25.225

7.842

32.357

24.515

710

Volksgezondheid en milieu

7.798

9.319

1.521

7.798

9.381

1.583

8.301

9.391

1.090

494

Volkshuisvesting, ruimelijke ordening en stedelijke vernieuwing

2.524

3.991

1.466

2.524

4.338

1.814

3.113

3.818

705

1.109

Algemene dekkingsmiddelen

55.526

400

-55.126

55.581

400

-55.182

55.808

826

-54.982

-200

Overhead

94

8.612

8.519

94

9.679

9.585

239

9.692

9.453

133

Onvoorzien

0

25

25

0

25

25

0

0

0

25

Vennootschapsbelasting

Saldo van baten en lasten

77.402

76.889

-514

77.051

78.391

1.340

79.843

79.102

-741

2.080

Mutaties reserves

1.268

1.781

514

12.209

10.870

-1.340

15.782

14.552

-1.230

-110

Resultaat

78.670

78.670

0

89.261

89.261

0

95.624

93.653

-1.971

1.971

Programma

Taakveld

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

Bestuur en ondersteuning

Overige baten en lasten

Saldo algemene baten en lasten ( restant bestedingsruimte, inruil, hogere verrekening BCF)

591

Bestuur en ondersteuning

Bestuur

Lagere pensioen mutaties wethouders

36

Bestuur en ondersteuning

Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds

Hogere bijdrage gemeentefonds

20

Bestuur en ondersteuning

OZB woningen en niet-woningen

Netto lagere opbrengst OZB, Toeristenbelasting en forensenbelasting

100

Bestuur en ondersteuning

Overhead

Lagere juridische kosten

37

Bestuur en ondersteuning

Treasury

Hogere dividend

26

Bestuur en ondersteuning

Ondersteuning organisatie

ICT gelden incl de lagere onttrekking reserve

283

Bestuur en ondersteuning

Overhead

Hogere faciliataire lasten gemeentehuis

130

Bestuur en ondersteuning

Overhead

Lagere automatiseringskosten

116

Bestuur en ondersteuning

Overhead

Hogere bijkomende personeelskosten

61

Verkeer, vervoer en waterstaat

Verkeer, vervoer en waterstaat

Lagere lasten gladheidsbestrijding

31

Onderwijs

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Lagere lasten onderwijskansenbeleid

65

Sport, cultuur en recreatie

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Lagere bestedingen speelvoorzieningen.

47

Sociaal domein

Samenkracht en burgerparticipatie

Lagere kosten statushouders

224

Sociaal domein

Diversen

Netto saldo lasten en baten sociaal domein

97

Sociaal domein

Inkomensregelingen

Lagere lassten WWB Levensonderhoud

302

Sociaal domein

Inkomensregelingen

Hogere lasten minimabeleid

94

Sociaal domein

Maatwerkdienstverlening 18+

Lagere lasten schuldhulpverlening

30

Sociaal domein

Diversen

team Soza, leerplicht, schuldhulp

43

Sociaal domein

Samenkracht en burgerparticipatie

Hogere telefoonkosten dorpshuizen

26

Volksgezondheid en milieu

Afval en riolering

Lagere lasten Afval en riolering

41

Volksgezondheid en milieu

Volksgezondheid

Lagere bestedingen  aan lokaal volksgezondheidsbeleid

106

Volksgezond en milieu

Milieubeheer

Lagere lasten duurzaamheid

42

Volksgezond en milieu

Begraafplaatsen

Lagere lasten begraafplaatsen

46

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wonen en bouwen

Netto opbrengst verkoop woning

322

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wonen en bouwen

Netto hogere leges opbrengsten

105

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Ruimtelijke ordening

Lagere lasten structuur- en bestemmingsplannen

75

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wonen en bouwen

Hogere uitvoeringskosten woonwagenbeleid.

48

Diversen

Diversen

Hoger energiekosten

211

Diversen

Diversen

Bouwgrond in exploitatie

269

Diversen

Diversen

Gronden niet in exploitatie

403

Diversen

Diversen

Lagere waterschapslasten

37

Diversen

Diversen

Netto hoger kapitaallasten

93

Diversen

Diversen

Netto Spuk bijdrage exploitatie

178

Diversen

Diversen

Netto saldo overige kleinere mutaties

54

Totaal

3.180

1.209

Saldo rekening 2019

1.971

Onderstaand wordt een korte toelichting gegeven van de hierboven genoemde oorzaken van het gerealiseerde resultaat over 2019. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de programma's.

Voordeel taakveld Overige baten en lasten € 591.000 V
Het voordeel op het taakveld overige baten en lasten wordt verklaard door:
Niet specifiek te verantwoorden lasten en baten inclusief de niet bestede post onvoorzien. Hiervan wordt conform bestaande besluitvorming  € 49.000 toegevoegd worden aan de reseves Vervangingsinvesteringen en € 403.000 aan de reserve Weerstandsvermogen bouwgrond.

Voordeel taakveld Bestuur € 36.000 V
Het voordeel op het taakveld Bestuur wordt verklaard door:
Gezien het rendement van 2019 is gedeelte van de ingelegde middelen van de APPA regeling terugbetaald.

Voordeel taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds € 20.000 V
Het voordeel op de taakveld Overhead voor juridische ondersteuning wordt verklaard door:
de afwikkelingen voorgaande jaren en de effecten van de september- en decembercirculaire. Hierin is bijna  € 240.000  opgenomen voor klimaatmiddelen. Deze middelen willen we ook voor dat doel  bestemmen.

Nadeel taakveld OZB woningen en niet-woningen € 100.000 N
Het nadeel op de taakveld OZB woningen en niet-woningen wordt verklaard doordat als gevolg van jurisprudentie  campings met veel stacaravans onder het OZB-woningtarief vallen ipv het Niet-woningtarief. Hiernaast vervalt de OZB-gebruikersbelasting. De lagere toeristen belasting is het gevolg het afboeken van dubieuze debiteuren voorgaande jaren.

Voordeel taakveld Treasury € 26.000 V
Het voordeel op het taakveld Treasury wordt verklaard door:
De terug ontvangst van de dividendbelasting Enexis.

Voordeel taakveld Ondersteuning organisatie € 283.000 V
Het voordeel op de taakveld Ondersteuning organisatie wordt verklaard doordat de middelen voor ict en dienstverlening bewust voor de héle bestuursperiode beschikbaar gesteld zijn en in 2019 zijn op deze terreinen nog geen invulling gegeven aan de aanwezige knelpunten. Het voorstel is om dit bedrag over te hevelen naar 2020.

Voordeel taakveld Overhead € 37.000 V
Het voordeel op de taakveld Overhead voor juridische ondersteuning wordt verklaard doordat de verhoging van het budget voor arbeidsrechtskwesties naar aanleiding van de organisatieontwikkelingen in de praktijk leek mee te vallen.

Nadeel taakveld Overhead € 130.000 N
Het nadeel op de taakveld Overhead voor de facilitaire voorzieningen gemeentehuis wordt verklaard doordat diverse organisatorische ontwikkelingen (diverse interne verhuizingen, perikelen in de organisatie, uitbreiding personeel) een groter beroep gedaan op de bodedienst, huishoudelijke taak, catering en huismeester is gedaan. Naast deze meerkosten van € 61.000 is voor € 22.000 meer meubilair aangeschaft en zijn de kosten voor het gebruik en vervanging mobiele telefonie € 43.000 hoger. Het overige betreft de saldering van deze andere kleinere posten.

Voordeel taakveld Overhead € 116.000 V
Het voordeel op de taakveld Overhead voor automatisering wordt verklaard doordat door een aantal factoren. In 2019 is begonnen met het op orde brengen van de basis, waarbij een aantal budgetten is herzien. Er heeft een samenvoeging en herverdeling van de budgetten plaatsgevonden die beter aansluit bij de huidige organisatiestructuur. Er is daarnaast in 2019 kritisch is gekeken naar waarvoor de kosten worden gemaakt en waar deze verantwoord moeten worden. Dit alles te samen heeft tot gevolg gehad dit op veel posten minder kosten zijn gemaakt dan gebudgetteerd voor 2019.

Nadeel taakveld Overhead € 61.000 N
Het nadeel op de taakveld Overhead voor de bijkomende personeelskosten heeft naast diverse kleine posten met verschillen vooral betrekking op posten functiewaardering : € 26.000 en  reiskostenvergoeding: € 24.000.

Voordeel taakveld Verkeer, vervoer en waterstaat € 31.000 V
Het voordeel op de taakveld Verkeer, vervoer en waterstaat wordt verklaard omdat gladheidsbestrijding een onderdeel is wat je op voorhand niet kunt voorspellen. We hebben jaren in de rode cijfers gezeten, nu een keer in de positieve cijfers. Dat heeft te maken dat we afgelopen najaar (vanaf half november) relatief weinig gestrooid hebben vanwege de zachte winter. Ook in het voorjaar van 2019 is er minder zout gestrooid/gebruikt door de zachte winter.Daaraan is gekoppeld ook het onderhoud en de uitbesteding van de strooiroutes door derden. Ook hebben we nieuwe strooiers aangeschaft waaraan nog geen onderhoud hoeft worden gepleegd. Daarnaast zijn we in 2019 naar een nieuw contract overgestapt waarbij we de oude voorraad op moesten maken. Dus was er relatief veel zout in voorraad.

Voordeel taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken € 65.000 V
Het voordeel op de taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenvervoer wordt verklaard door de hogere rijksbijdrage Onderwijsachterstandenbeleid van € 77.000, lagere lasten lokaal onderwijsbeleid € 15.000. Hiertegenover staan hogere lasten integraal Kindcentrum van € 27.000.

Voordeel taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie € 47.000 V
Het voordeel op de taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie wordt verklaard doordat de werkelijke onderhouds- en reparatiekosten speelvoorzieningen € 29.000 en de onderhoudskosten zandbakken € 14.000 lager waren. Het overige betreft de saldering van deze andere kleinere posten.

Voordeel taakvel Samenkracht en burgeparticipatie € 224.000 V
Het voordeel op de taakveld Samenkracht en burgeparticipatie wordt verklaard doordat de ontvangen rijksmiddelen niet zijn besteed aan de pilot veranderopgave inburgering.  Op het taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds' is € 165.500via 'vooruitontvangen bedragen overgeheveld naar 2020. Het restant bedrag van € 58.500 willen we ook voor het doel beschikbaar houden. Het voorstel is om dit bedrag over te hevelen naar 2020.

Voordeel taakveld Sociaal domein diversen € 97.000 V
Het voordeel op de taakveld Sociaal domein diversen bestaat per saldo uit het resultaat van hoger dan geraamde lasten in het sociaal domen van € 373.000 en een niet begroot voordeel van € 470.000 uit Beschermd Wonen.

Voordeel taakveld Inkomensregelingen € 302.000 V
Het voordeel op de taakveld Inkomensregelingen wordt verklaard door lagere uitkeringen aan inkomensregelingen (P-wet,  BBZ, Ioaw en Ioaz).

Nadeel taakveld Inkomensregelingen € 94.000 N
Het nadeel op de taakveld Inkomensregelingen wordt voornamelijk verklaard door per saldo hoger uitgaven aan bijzondere bijstand (€ 203.000) en lagere uitgaven aan het kindpakket (€ 45.000) en lagere uitgaven aan collectieve ziektekostenverzekering (€ 45.000).

Voordeel taakveld maatwerkdienstverlening 18+ € 30.000 V
Het voordeel op de taakveld maatwerkdienstverleing 18+ wordt verklaard doordat de uitvoeringskosten voor de schuldhulpverlening € 30.000 lager waren.

Nadeel taakveld Sociaal domein diversen € 43.000 N
Het nadeel op de taakveld Sociaal domein diversen wordt verklaard door niet begrote kosten waaronder met name de bijdrage aan de Arbeidsmarktregio Drenthe (€ 32.000) en extra kosten voor interne controlewerkzaamheden (€ 9.000).

Nadeel taakveld Samenkracht en burgerparticipatie € 26.000 N
Het nadeel op de taakveld Samenkracht en burgerparticipatie wordt verklaard doordat de extra lasten moesten worden gemaakt bij de Dorpshuizen voor het plaatsen van een brandmeldcentrale. De extra lasten betreft vooral het vervangen van de oude ISDN lijnen.

Voordeel taakvelden Afval en Riolering € 41.000 V
Het voordeel op de taakvelden Afval en Riolering wordt verklaard doordat:
Door lagere bestedingen aan afval en riool minder btw kon worden toegerekend. De toegerekende lasten Overhead zijn wel hoger. Per saldo een voordeel van € 41.000.

Voordeel taakveld Volksgezondheid € 106.000 V
Het voordeel op de taakveld Volksgezondheid wordt verklaard door het niet besteden van het budget van € 50.000 voor activiteiten in het kader van 'Gezondheid en bewegen'
Daarnaast waren de middelen voor het Rijksvaccinatieprogramma dubbel als last opgenomen. Naast de bijdrage voor de GGD voor deze taak was de rijksvergoeding voor deze taak ook opgenomen in de begroting.

Voordeel taakveld Milieubeheer € 42.000 V
Het voordeel op de taakveld Milieubeheer wordt verklaard doordat € 138.000 meer Overhead als last aan afval en riolering kon worden toegerekend. Ten gevolge van lagere bestedingen kon echter € 96.000 minder btw aan afval en riolering worden toegerekend.

Voordeel taakveld Begraafplaatsen € 46.000 V
Het voordeel op de taakveld Begraafplaatsen wordt verklaard doordat vanaf 2019 de begraafplaatsen in de belaste sfeer komt te vallen. Hierdoor kon de btw worden verrekend.

Voordeel taakveld Wonen en bouwen € 322.000 V
Het voordeel op de taakveld Wonen en bouwen wordt verklaard doordat in de 2e helft 2019 een gemeentelijk gebouw is verkocht. De netto opbrengst (Verkoopprijs minus restant boekwaarde en verkoopkosten) bedroeg € 322.000.

Voordeel taakveld Wonen en bouwen € 105.000 V
Het voordeel op de taakveld Wonen en bouwen wordt verklaard doordat de legesopbrengsten voor de omgevingsvergunning (€ 161.000) en kabels en leidingen (€ 50.000) hoger uitvallen. Hiertegenover staat dat de leges begraafrechten € 107.000 lager uitvallen.

Nadeel taakveld Wonen en bouwen € 48.000 N
Het nadeel op de taakveld Wonen en bouwen wordt verklaard doordat de uitvoeringskosten woonwagenbeleid hoger waren. Er werd in 2019 een begin gemaakt met het ontwikkelingen van nieuw woonwagenbeleid waarvoor externe ondersteuning was.

Voordeel taakveld Ruimtelijke ordening € 75.000 V
Het voordeel op de taakveld Ruimtelijke ordening wordt verklaard doordat er in het najaar nog wel wat zaken in de planning (waaronder een parapluplan windmolens, actualisering van het buitengebied) stonden. Dit is vertraagd of wordt op de wat langere baan geschoven. Andere zaken hebben op basis van de bestuurlijke prioriteitenlijst voorrang gekregen. Ook de komst van de nieuwe Omgevingswet zorgt er ook voor dat bepaalde andere zaken wat meer naar voren worden geschoven.

Nadeel taakveld diversen: energiekosten € 211.000 N
Het nadeel de energiekosten wordt verklaard door:  door de hogere energiekosten zwembaden € 73.000 en sporthallen en gymlokalen € 73.000. Hiernaast hebben we diverse gebouwen waar leegstand beheer in bezit waarvan de energiekosten voor onze rekening komt € 84.000. We betalen voor de sportverenigingen. De afrekening hiervan vindt in 2020 plaats, tijdelijk meerkosten € 8.000.

Voordeel taakveld diversen: Bouwgrond in exploitatie € 269.000 V
Het voordeel op de in exploitatie genomen gronden wordt vooral veroorzaakt door een hogere storting van € 91.000 in de voorziening bouwgrond en de externe ondersteuning voor onder ander de aangiftes Vennootschapsbelastingen . Door de verplichte winstneming bouwgrond ontstond er een voordeel van € 373.000. De verplichte winst van € 373.000 wordt conform bestaande besluitvorming toegevoegd aan de reserve Weerstandvermogen bouwgrond.

Nadeel taakveld diversen: Gronden niet in exploitatie € 403.000 N
Het nadeel van de niet in exploitatie genomen gronden wordt vooral veroorzaakt door het verlagen van de boekwaarde van het plan De Lindelaar. Hiernaast zijn een aantal betalingen tlv deze plannen gekomen.

Voordeel taakveld diversen: Waterschapslasten € 37.000 V
De jaarlijkse aanslagen voor waterschapslasten viel dit jaar lager uit dan begroot. Voor de openbare terreinen waren de waterschapslasten hoger maar voor de wegverhardingen waren ze lager.

Nadeel taakveld diversen: Kapitaallasten € 93.000 N
Het nadeel van de kapitaallasten wordt door de saldering van diverse posten veroorzaakt. De grootste oorzaak is de lagere rentetoerekening aan de bouwgrond. Op grond van een voorgeschreven methode werd het werkelijke percentage  0,9% lager dan begroot.

Voordeel taakveld diversen: Spuk bijdrage exploitatie € 178.000 V
Het voordeel op de Spuk bijdrage exploitatie wordt vooral veroorzaakt door een directe hogere specifieke uitkering. Tot 2019 konden gemeenten op grond van het  Sportbesluit de btw op uitgaven voor sportvoorzieningen in vooraftrek brengen. Ter compensatie van het vervallen van dit besluit, kunnen gemeenten nu een beroep doen op de Specifieke uitkering sport (SPUK). Op grond van de SPUK ontvangt onze gemeente over 2019 een bedrag van afgerond € 227.000. Voor een deel € 177.648) is deze bijdrage een compensatie van hogere btw lasten op diverse kosten. Voor het overige deel (afgerond € 50.000) wordt het toegevoegd aan de reserves onderhoud gebouwen en vervangingsinvesteringen. De SPUK regeling kent een plafond. Op dit moment gaan we ervan uit dat we 100% uitgekeerd krijgen. Volgens de Sisa-systematiek is dit medio 2021 bekend.

Voordeel taakveld diversen: saldo overige kleinere mutaties € 54.000 V
Dit is het saldo van diverse overige budgetten waarvan de afwijkingen kleiner zijn dan € 25.000.

Toelichting op de programmarekening

Op grond van artikel 28 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de toelichting op het overzicht van baten en lasten onder andere:

  • Een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijzigingen en het overzicht van baten en lasten  op de volgende onderdelen:
  • de lasten en baten per programma;
  • de algemene dekkingsmiddelen;
  • het resultaat voor bestemming;
  • de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
  • het resultaat na bestemming.

Hierna staat dit per programma nader uitgewerkt.

Voorafgaand aan deze toelichting is in onderstaande 2 tabellen een analyse opgenomen met de kwalificatie van de overschrijding op basis van de in de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV opgenomen soorten begrotingsoverschrijdingen:

Begrotingsafwijking

Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel

Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel

a)

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

b)

Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.

X

c)

Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

X

d)

Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen.

X

e)

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.

  • geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar

X

  • geconstateerd na verantwoordingsjaar

X

f)

Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.

  • jaar van investeren

X

  • afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

Overzicht rechtmatigheidsanalyse 2019

Programma 

Actuele begroting

Rekening

Saldo over (-) en onder schrijding

Soort begrotings-afwijking

Toelichting naar oorzaak en achtergronden bij overschrijdingen > € 100 duizend

lasten

lasten

Sociaal domein – taakveld geëscaleerde jeugdzorg

7.236

7.488

-252

C

Duurdere jeugdhulptrajecten en indexering.

Beheer overige gebouwen en gronden

240

1.980

-1.740

B

Op grond van de BBV regels zijn de boekwaarden plannen Ossebroeken II met € 869.000 en Lindelaar mmet € 350.000 afgewaardeerd.

Treasury

-104

261

-365

C

De lastenoverschrijding wordt veroorzaakt door een lagere rentetoerekening € 102.000 aan de bouwgrond en een hogere bespaarde rente van € 226.000  aan onze reserves.

Mutaties reserves

10.870

14.552

-3.682

B

Op grond van de nieuwe nota reserves en voorzieningen is de reserve Woon en leefomgeving opgeheven en het saldo is toegevoegd aan de Algemene bestemmingsreserve.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/29/2020 08:31:57 met de export van 05/29/2020 08:29:36