Programma | Begroting 2019 | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Verschil Begroot | ||||||
Bedragen x € 1.000 | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | Werkelijk |
Bestuur en ondersteuning | 491 | 3.255 | 2.764 | 491 | 2.214 | 1.723 | 1.470 | 4.529 | 3.058 | -1.335 |
Veiligheid | 13 | 2.158 | 2.145 | 13 | 2.194 | 2.181 | 18 | 2.181 | 2.163 | 19 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | 128 | 5.008 | 4.880 | 128 | 5.132 | 5.004 | 243 | 4.857 | 4.614 | 390 |
Economie | 1.807 | 1.234 | -573 | 1.807 | 1.279 | -528 | 1.330 | 748 | -582 | 54 |
Onderwijs | 153 | 3.306 | 3.154 | 142 | 3.364 | 3.222 | 259 | 2.944 | 2.685 | 537 |
Sport, cultuur en recreatie | 701 | 7.076 | 6.375 | 701 | 7.388 | 6.687 | 1.220 | 7.760 | 6.540 | 147 |
Sociaal domein | 8.169 | 32.505 | 24.337 | 7.772 | 32.997 | 25.225 | 7.842 | 32.357 | 24.515 | 710 |
Volksgezondheid en milieu | 7.798 | 9.319 | 1.521 | 7.798 | 9.381 | 1.583 | 8.301 | 9.391 | 1.090 | 494 |
Volkshuisvesting, ruimelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 2.524 | 3.991 | 1.466 | 2.524 | 4.338 | 1.814 | 3.113 | 3.818 | 705 | 1.109 |
Algemene dekkingsmiddelen | 55.526 | 400 | -55.126 | 55.581 | 400 | -55.182 | 55.808 | 826 | -54.982 | -200 |
Overhead | 94 | 8.612 | 8.519 | 94 | 9.679 | 9.585 | 239 | 9.692 | 9.453 | 133 |
Onvoorzien | 0 | 25 | 25 | 0 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 25 |
Vennootschapsbelasting | ||||||||||
Saldo van baten en lasten | 77.402 | 76.889 | -514 | 77.051 | 78.391 | 1.340 | 79.843 | 79.102 | -741 | 2.080 |
Mutaties reserves | 1.268 | 1.781 | 514 | 12.209 | 10.870 | -1.340 | 15.782 | 14.552 | -1.230 | -110 |
Resultaat | 78.670 | 78.670 | 0 | 89.261 | 89.261 | 0 | 95.624 | 93.653 | -1.971 | 1.971 |
Programma | Taakveld | Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
Bestuur en ondersteuning | Overige baten en lasten | Saldo algemene baten en lasten ( restant bestedingsruimte, inruil, hogere verrekening BCF) | 591 | |
Bestuur en ondersteuning | Bestuur | Lagere pensioen mutaties wethouders | 36 | |
Bestuur en ondersteuning | Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | Hogere bijdrage gemeentefonds | 20 | |
Bestuur en ondersteuning | OZB woningen en niet-woningen | Netto lagere opbrengst OZB, Toeristenbelasting en forensenbelasting | 100 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Lagere juridische kosten | 37 | |
Bestuur en ondersteuning | Treasury | Hogere dividend | 26 | |
Bestuur en ondersteuning | Ondersteuning organisatie | ICT gelden incl de lagere onttrekking reserve | 283 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Hogere faciliataire lasten gemeentehuis | 130 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Lagere automatiseringskosten | 116 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Hogere bijkomende personeelskosten | 61 | |
Verkeer, vervoer en waterstaat | Verkeer, vervoer en waterstaat | Lagere lasten gladheidsbestrijding | 31 | |
Onderwijs | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Lagere lasten onderwijskansenbeleid | 65 | |
Sport, cultuur en recreatie | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Lagere bestedingen speelvoorzieningen. | 47 | |
Sociaal domein | Samenkracht en burgerparticipatie | Lagere kosten statushouders | 224 | |
Sociaal domein | Diversen | Netto saldo lasten en baten sociaal domein | 97 | |
Sociaal domein | Inkomensregelingen | Lagere lassten WWB Levensonderhoud | 302 | |
Sociaal domein | Inkomensregelingen | Hogere lasten minimabeleid | 94 | |
Sociaal domein | Maatwerkdienstverlening 18+ | Lagere lasten schuldhulpverlening | 30 | |
Sociaal domein | Diversen | team Soza, leerplicht, schuldhulp | 43 | |
Sociaal domein | Samenkracht en burgerparticipatie | Hogere telefoonkosten dorpshuizen | 26 | |
Volksgezondheid en milieu | Afval en riolering | Lagere lasten Afval en riolering | 41 | |
Volksgezondheid en milieu | Volksgezondheid | Lagere bestedingen aan lokaal volksgezondheidsbeleid | 106 | |
Volksgezond en milieu | Milieubeheer | Lagere lasten duurzaamheid | 42 | |
Volksgezond en milieu | Begraafplaatsen | Lagere lasten begraafplaatsen | 46 | |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Wonen en bouwen | Netto opbrengst verkoop woning | 322 | |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Wonen en bouwen | Netto hogere leges opbrengsten | 105 | |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Ruimtelijke ordening | Lagere lasten structuur- en bestemmingsplannen | 75 | |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Wonen en bouwen | Hogere uitvoeringskosten woonwagenbeleid. | 48 | |
Diversen | Diversen | Hoger energiekosten | 211 | |
Diversen | Diversen | Bouwgrond in exploitatie | 269 | |
Diversen | Diversen | Gronden niet in exploitatie | 403 | |
Diversen | Diversen | Lagere waterschapslasten | 37 | |
Diversen | Diversen | Netto hoger kapitaallasten | 93 | |
Diversen | Diversen | Netto Spuk bijdrage exploitatie | 178 | |
Diversen | Diversen | Netto saldo overige kleinere mutaties | 54 | |
Totaal | 3.180 | 1.209 | ||
Saldo rekening 2019 | 1.971 |
Onderstaand wordt een korte toelichting gegeven van de hierboven genoemde oorzaken van het gerealiseerde resultaat over 2019. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de programma's.
Voordeel taakveld Overige baten en lasten € 591.000 V
Het voordeel op het taakveld overige baten en lasten wordt verklaard door:
Niet specifiek te verantwoorden lasten en baten inclusief de niet bestede post onvoorzien. Hiervan wordt conform bestaande besluitvorming € 49.000 toegevoegd worden aan de reseves Vervangingsinvesteringen en € 403.000 aan de reserve Weerstandsvermogen bouwgrond.
Voordeel taakveld Bestuur € 36.000 V
Het voordeel op het taakveld Bestuur wordt verklaard door:
Gezien het rendement van 2019 is gedeelte van de ingelegde middelen van de APPA regeling terugbetaald.
Voordeel taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds € 20.000 V
Het voordeel op de taakveld Overhead voor juridische ondersteuning wordt verklaard door:
de afwikkelingen voorgaande jaren en de effecten van de september- en decembercirculaire. Hierin is bijna € 240.000 opgenomen voor klimaatmiddelen. Deze middelen willen we ook voor dat doel bestemmen.
Nadeel taakveld OZB woningen en niet-woningen € 100.000 N
Het nadeel op de taakveld OZB woningen en niet-woningen wordt verklaard doordat als gevolg van jurisprudentie campings met veel stacaravans onder het OZB-woningtarief vallen ipv het Niet-woningtarief. Hiernaast vervalt de OZB-gebruikersbelasting. De lagere toeristen belasting is het gevolg het afboeken van dubieuze debiteuren voorgaande jaren.
Voordeel taakveld Treasury € 26.000 V
Het voordeel op het taakveld Treasury wordt verklaard door:
De terug ontvangst van de dividendbelasting Enexis.
Voordeel taakveld Ondersteuning organisatie € 283.000 V
Het voordeel op de taakveld Ondersteuning organisatie wordt verklaard doordat de middelen voor ict en dienstverlening bewust voor de héle bestuursperiode beschikbaar gesteld zijn en in 2019 zijn op deze terreinen nog geen invulling gegeven aan de aanwezige knelpunten. Het voorstel is om dit bedrag over te hevelen naar 2020.
Voordeel taakveld Overhead € 37.000 V
Het voordeel op de taakveld Overhead voor juridische ondersteuning wordt verklaard doordat de verhoging van het budget voor arbeidsrechtskwesties naar aanleiding van de organisatieontwikkelingen in de praktijk leek mee te vallen.
Nadeel taakveld Overhead € 130.000 N
Het nadeel op de taakveld Overhead voor de facilitaire voorzieningen gemeentehuis wordt verklaard doordat diverse organisatorische ontwikkelingen (diverse interne verhuizingen, perikelen in de organisatie, uitbreiding personeel) een groter beroep gedaan op de bodedienst, huishoudelijke taak, catering en huismeester is gedaan. Naast deze meerkosten van € 61.000 is voor € 22.000 meer meubilair aangeschaft en zijn de kosten voor het gebruik en vervanging mobiele telefonie € 43.000 hoger. Het overige betreft de saldering van deze andere kleinere posten.
Voordeel taakveld Overhead € 116.000 V
Het voordeel op de taakveld Overhead voor automatisering wordt verklaard doordat door een aantal factoren. In 2019 is begonnen met het op orde brengen van de basis, waarbij een aantal budgetten is herzien. Er heeft een samenvoeging en herverdeling van de budgetten plaatsgevonden die beter aansluit bij de huidige organisatiestructuur. Er is daarnaast in 2019 kritisch is gekeken naar waarvoor de kosten worden gemaakt en waar deze verantwoord moeten worden. Dit alles te samen heeft tot gevolg gehad dit op veel posten minder kosten zijn gemaakt dan gebudgetteerd voor 2019.
Nadeel taakveld Overhead € 61.000 N
Het nadeel op de taakveld Overhead voor de bijkomende personeelskosten heeft naast diverse kleine posten met verschillen vooral betrekking op posten functiewaardering : € 26.000 en reiskostenvergoeding: € 24.000.
Voordeel taakveld Verkeer, vervoer en waterstaat € 31.000 V
Het voordeel op de taakveld Verkeer, vervoer en waterstaat wordt verklaard omdat gladheidsbestrijding een onderdeel is wat je op voorhand niet kunt voorspellen. We hebben jaren in de rode cijfers gezeten, nu een keer in de positieve cijfers. Dat heeft te maken dat we afgelopen najaar (vanaf half november) relatief weinig gestrooid hebben vanwege de zachte winter. Ook in het voorjaar van 2019 is er minder zout gestrooid/gebruikt door de zachte winter.Daaraan is gekoppeld ook het onderhoud en de uitbesteding van de strooiroutes door derden. Ook hebben we nieuwe strooiers aangeschaft waaraan nog geen onderhoud hoeft worden gepleegd. Daarnaast zijn we in 2019 naar een nieuw contract overgestapt waarbij we de oude voorraad op moesten maken. Dus was er relatief veel zout in voorraad.
Voordeel taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken € 65.000 V
Het voordeel op de taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenvervoer wordt verklaard door de hogere rijksbijdrage Onderwijsachterstandenbeleid van € 77.000, lagere lasten lokaal onderwijsbeleid € 15.000. Hiertegenover staan hogere lasten integraal Kindcentrum van € 27.000.
Voordeel taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie € 47.000 V
Het voordeel op de taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie wordt verklaard doordat de werkelijke onderhouds- en reparatiekosten speelvoorzieningen € 29.000 en de onderhoudskosten zandbakken € 14.000 lager waren. Het overige betreft de saldering van deze andere kleinere posten.
Voordeel taakvel Samenkracht en burgeparticipatie € 224.000 V
Het voordeel op de taakveld Samenkracht en burgeparticipatie wordt verklaard doordat de ontvangen rijksmiddelen niet zijn besteed aan de pilot veranderopgave inburgering. Op het taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds' is € 165.500via 'vooruitontvangen bedragen overgeheveld naar 2020. Het restant bedrag van € 58.500 willen we ook voor het doel beschikbaar houden. Het voorstel is om dit bedrag over te hevelen naar 2020.
Voordeel taakveld Sociaal domein diversen € 97.000 V
Het voordeel op de taakveld Sociaal domein diversen bestaat per saldo uit het resultaat van hoger dan geraamde lasten in het sociaal domen van € 373.000 en een niet begroot voordeel van € 470.000 uit Beschermd Wonen.
Voordeel taakveld Inkomensregelingen € 302.000 V
Het voordeel op de taakveld Inkomensregelingen wordt verklaard door lagere uitkeringen aan inkomensregelingen (P-wet, BBZ, Ioaw en Ioaz).
Nadeel taakveld Inkomensregelingen € 94.000 N
Het nadeel op de taakveld Inkomensregelingen wordt voornamelijk verklaard door per saldo hoger uitgaven aan bijzondere bijstand (€ 203.000) en lagere uitgaven aan het kindpakket (€ 45.000) en lagere uitgaven aan collectieve ziektekostenverzekering (€ 45.000).
Voordeel taakveld maatwerkdienstverlening 18+ € 30.000 V
Het voordeel op de taakveld maatwerkdienstverleing 18+ wordt verklaard doordat de uitvoeringskosten voor de schuldhulpverlening € 30.000 lager waren.
Nadeel taakveld Sociaal domein diversen € 43.000 N
Het nadeel op de taakveld Sociaal domein diversen wordt verklaard door niet begrote kosten waaronder met name de bijdrage aan de Arbeidsmarktregio Drenthe (€ 32.000) en extra kosten voor interne controlewerkzaamheden (€ 9.000).
Nadeel taakveld Samenkracht en burgerparticipatie € 26.000 N
Het nadeel op de taakveld Samenkracht en burgerparticipatie wordt verklaard doordat de extra lasten moesten worden gemaakt bij de Dorpshuizen voor het plaatsen van een brandmeldcentrale. De extra lasten betreft vooral het vervangen van de oude ISDN lijnen.
Voordeel taakvelden Afval en Riolering € 41.000 V
Het voordeel op de taakvelden Afval en Riolering wordt verklaard doordat:
Door lagere bestedingen aan afval en riool minder btw kon worden toegerekend. De toegerekende lasten Overhead zijn wel hoger. Per saldo een voordeel van € 41.000.
Voordeel taakveld Volksgezondheid € 106.000 V
Het voordeel op de taakveld Volksgezondheid wordt verklaard door het niet besteden van het budget van € 50.000 voor activiteiten in het kader van 'Gezondheid en bewegen'
Daarnaast waren de middelen voor het Rijksvaccinatieprogramma dubbel als last opgenomen. Naast de bijdrage voor de GGD voor deze taak was de rijksvergoeding voor deze taak ook opgenomen in de begroting.
Voordeel taakveld Milieubeheer € 42.000 V
Het voordeel op de taakveld Milieubeheer wordt verklaard doordat € 138.000 meer Overhead als last aan afval en riolering kon worden toegerekend. Ten gevolge van lagere bestedingen kon echter € 96.000 minder btw aan afval en riolering worden toegerekend.
Voordeel taakveld Begraafplaatsen € 46.000 V
Het voordeel op de taakveld Begraafplaatsen wordt verklaard doordat vanaf 2019 de begraafplaatsen in de belaste sfeer komt te vallen. Hierdoor kon de btw worden verrekend.
Voordeel taakveld Wonen en bouwen € 322.000 V
Het voordeel op de taakveld Wonen en bouwen wordt verklaard doordat in de 2e helft 2019 een gemeentelijk gebouw is verkocht. De netto opbrengst (Verkoopprijs minus restant boekwaarde en verkoopkosten) bedroeg € 322.000.
Voordeel taakveld Wonen en bouwen € 105.000 V
Het voordeel op de taakveld Wonen en bouwen wordt verklaard doordat de legesopbrengsten voor de omgevingsvergunning (€ 161.000) en kabels en leidingen (€ 50.000) hoger uitvallen. Hiertegenover staat dat de leges begraafrechten € 107.000 lager uitvallen.
Nadeel taakveld Wonen en bouwen € 48.000 N
Het nadeel op de taakveld Wonen en bouwen wordt verklaard doordat de uitvoeringskosten woonwagenbeleid hoger waren. Er werd in 2019 een begin gemaakt met het ontwikkelingen van nieuw woonwagenbeleid waarvoor externe ondersteuning was.
Voordeel taakveld Ruimtelijke ordening € 75.000 V
Het voordeel op de taakveld Ruimtelijke ordening wordt verklaard doordat er in het najaar nog wel wat zaken in de planning (waaronder een parapluplan windmolens, actualisering van het buitengebied) stonden. Dit is vertraagd of wordt op de wat langere baan geschoven. Andere zaken hebben op basis van de bestuurlijke prioriteitenlijst voorrang gekregen. Ook de komst van de nieuwe Omgevingswet zorgt er ook voor dat bepaalde andere zaken wat meer naar voren worden geschoven.
Nadeel taakveld diversen: energiekosten € 211.000 N
Het nadeel de energiekosten wordt verklaard door: door de hogere energiekosten zwembaden € 73.000 en sporthallen en gymlokalen € 73.000. Hiernaast hebben we diverse gebouwen waar leegstand beheer in bezit waarvan de energiekosten voor onze rekening komt € 84.000. We betalen voor de sportverenigingen. De afrekening hiervan vindt in 2020 plaats, tijdelijk meerkosten € 8.000.
Voordeel taakveld diversen: Bouwgrond in exploitatie € 269.000 V
Het voordeel op de in exploitatie genomen gronden wordt vooral veroorzaakt door een hogere storting van € 91.000 in de voorziening bouwgrond en de externe ondersteuning voor onder ander de aangiftes Vennootschapsbelastingen . Door de verplichte winstneming bouwgrond ontstond er een voordeel van € 373.000. De verplichte winst van € 373.000 wordt conform bestaande besluitvorming toegevoegd aan de reserve Weerstandvermogen bouwgrond.
Nadeel taakveld diversen: Gronden niet in exploitatie € 403.000 N
Het nadeel van de niet in exploitatie genomen gronden wordt vooral veroorzaakt door het verlagen van de boekwaarde van het plan De Lindelaar. Hiernaast zijn een aantal betalingen tlv deze plannen gekomen.
Voordeel taakveld diversen: Waterschapslasten € 37.000 V
De jaarlijkse aanslagen voor waterschapslasten viel dit jaar lager uit dan begroot. Voor de openbare terreinen waren de waterschapslasten hoger maar voor de wegverhardingen waren ze lager.
Nadeel taakveld diversen: Kapitaallasten € 93.000 N
Het nadeel van de kapitaallasten wordt door de saldering van diverse posten veroorzaakt. De grootste oorzaak is de lagere rentetoerekening aan de bouwgrond. Op grond van een voorgeschreven methode werd het werkelijke percentage 0,9% lager dan begroot.
Voordeel taakveld diversen: Spuk bijdrage exploitatie € 178.000 V
Het voordeel op de Spuk bijdrage exploitatie wordt vooral veroorzaakt door een directe hogere specifieke uitkering. Tot 2019 konden gemeenten op grond van het Sportbesluit de btw op uitgaven voor sportvoorzieningen in vooraftrek brengen. Ter compensatie van het vervallen van dit besluit, kunnen gemeenten nu een beroep doen op de Specifieke uitkering sport (SPUK). Op grond van de SPUK ontvangt onze gemeente over 2019 een bedrag van afgerond € 227.000. Voor een deel € 177.648) is deze bijdrage een compensatie van hogere btw lasten op diverse kosten. Voor het overige deel (afgerond € 50.000) wordt het toegevoegd aan de reserves onderhoud gebouwen en vervangingsinvesteringen. De SPUK regeling kent een plafond. Op dit moment gaan we ervan uit dat we 100% uitgekeerd krijgen. Volgens de Sisa-systematiek is dit medio 2021 bekend.
Voordeel taakveld diversen: saldo overige kleinere mutaties € 54.000 V
Dit is het saldo van diverse overige budgetten waarvan de afwijkingen kleiner zijn dan € 25.000.
Toelichting op de programmarekening
Op grond van artikel 28 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de toelichting op het overzicht van baten en lasten onder andere:
- Een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijzigingen en het overzicht van baten en lasten op de volgende onderdelen:
- de lasten en baten per programma;
- de algemene dekkingsmiddelen;
- het resultaat voor bestemming;
- de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
- het resultaat na bestemming.
Hierna staat dit per programma nader uitgewerkt.
Voorafgaand aan deze toelichting is in onderstaande 2 tabellen een analyse opgenomen met de kwalificatie van de overschrijding op basis van de in de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV opgenomen soorten begrotingsoverschrijdingen:
Begrotingsafwijking | Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel | |
a) | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. | X | |
b) | Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. | X | |
c) | Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. | X | |
d) | Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. | X | |
e) | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. | ||
| X | ||
| X | ||
f) | Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. | ||
| X | ||
| X |
Overzicht rechtmatigheidsanalyse 2019
|