Juridische zaken
Advisering
Zwaartepunt in deze taak is gevraagde en ongevraagde juridische advisering aan bestuur en organisatie, zowel op publiekrechtelijk als privaatrechtelijk terrein. In 2019 wordt ingezet op kwaliteitszorg om inzicht en daardoor meer grip te krijgen op eventuele juridische risico's. In 2019 was er een incidentele uitbreiding van het budget omdat er extra juridische kosten waren bij arbeidsrechtelijke kwesties vanwege de organisatieontwikkeling.
Bezwarencommissie
Het secretariaat van de commissie bezwaarschriften is een belangrijke taak inclusief de voorbereiding op de advisering door de commissie aan het gemeentebestuur. In 2017 en 2018 zijn in totaal 110 respectievelijk 92 bezwaarschriften ontvangen. In 2019 zijn er 117 bezwaarschriften ontvangen waarvan er 59 op het gebied van het sociaal domein. De hoeveelheid ontvangen bezwaarschriften verschilt nogal van jaar tot jaar en wordt deels veroorzaakt door de inhoud van de genomen besluiten en deels door bijvoorbeeld nieuwe landelijke of gemeentelijke regelgeving, spraakmakende infra- of bouwprojecten of het uitvoeren van handhavingstrajecten.
In 2019 is voorafgaand aan de voortzetting van de bezwaarprocedure via de commissie bezwaarschriften zoveel mogelijk bekeken of er tegemoet gekomen kan worden aan het bezwaar. Dit kan verduidelijking of aanpassing van het besluit inhouden of zelfs tot intrekking van het besluit leiden. Met deze wijze van werken doen we nu ervaring op en we kijken of het aantal bezwaarschriften hierdoor ook gaat afnemen. Het blijft echter moeilijk om jaren met elkaar te vergelijken omdat het aantal ingediende bezwaarschriften en de inhoud van de besluiten waartegen ze zijn gericht per jaar zo verschilt.
Beroepszaken
Ook advisering van het gemeentebestuur over beroepszaken aanhangig bij een rechtbank, de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State en Centrale Raad van Beroep is een onderdeel van het werk bij juridische zaken.