Verantwoording interbestuurlijk toezicht 2019
Sinds 2015 wordt in de jaarrekening een overzicht opgenomen voor de verantwoording interbestuurlijk toezicht. Het betreft de volgende onderdelen:
• monumentenwet,
• huisvesting statushouders,
• ruimtelijke ordening,
• archieven,
• omgevingsrecht.
Het toezicht is bedoeld voor die gevallen waarin zich risico's of knelpunten kunnen voordoen bij de
uitoefening van een bepaalde taak. Op de verschillende beleidsterreinen is overleg met de provincie als enige toezichthouder. In de jaarrekening wordt het totaaloverzicht gepresenteerd.
Gemeentelijke zelfevaluatie
Onderstaande toezichtinformatie geeft op hoofdlijnen weer of aan de wettelijke vereisten wordt
voldaan.
voldaan aan wettelijke eisen, geen extra aandacht nodig | |
niet volledig voldaan aan wettelijke eisen, extra aandacht nodig | |
niet voldaan aan wettelijke eisen |
De informatie die hieronder is opgenomen betreft de gemeentelijke zelfevaluatie over 2019. Gedeputeerde Staten van Drenthe neemt eind 2020 een besluit.
Monumenten | Rood/Oranje/Groen |
Gemeente heeft bij de vaststelling van nieuwe bestemmingsplannen, of bij vrijstelling op bestaande plannen, aangegeven op welke wijze wordt omgegaan met in geding zijnde cultuurhistorische en archeologische waarden; deze bestemmingsplannen zijn bestuurlijk vastgesteld | |
Gemeente heeft een commissie ingesteld die adviseert over omgevingsvergunningen voor het aanpassen van een beschermd monument en vraagt deskundig advies bij vergunningverlening waarbij cultuurhistorische en/of archeologische waarden aan de orde zijn | |
Binnen de gemeente vindt adequaat toezicht en handhaving plaats op het gebied van monumenten en archeologie; dit is tevens vastgelegd in documenten | |
Is er reden voor extra aandacht? | Nee |
Huisvesting statushouders | Rood/Oranje/Groen |
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (eerste helft van het jaar) op het gebied van huisvesting van statushouders en heeft geen achterstand of loopt hierop in | |
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (tweede helft van het jaar) op het gebied van huisvesting van statushouders en heeft geen achterstand of loopt hierop in | |
Is er reden voor extra aandacht? | Nee |
In 2019 is de taakstelling weer op het niveau als voor de verhoogde asielinstroom. Echter werd 2019 gekenmerkt door een tekort aan te huisvesten statushouders waardoor veel gemeenten, ook Midden-Drenthe met een aantal van 17, een achterstand op de taakstelling hebben opgelopen.
Oorzaken van een tekort aan te huisvesten statushouders zijn onder andere:
- Er is sprake van achterstanden bij de IND waardoor asielzoekers langer op een status moeten wachten en er dus minder statushouders zijn;
- Het COA kijkt, bij het toewijzen van statushouders aan gemeenten, naar de kansen op bijvoorbeeld een baan die er voor de statushouders zijn. Die kansen zijn er meestal meer in stedelijke gemeenten. Dat maakt dat er uiteindelijk minder statushouders aan een plattelandsgemeente als Midden-Drenthe worden gekoppeld;
- Gemeenten die een achterstand hadden in de taakstelling voor 2018 kregen met voorrang statushouders toegewezen. Zoals hiervoor genoemd was er in Midden-Drenthe geen sprake van achterstand.
Ruimtelijke ordening | Rood/Oranje/Groen |
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde structuurvisie(s) conform de wettelijke vereisten | |
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde bestemmingsplannen conform de wettelijke vereisten | |
Is er reden voor extra aandacht? | Nee |
Archiefzorg | Rood/Oranje/Groen |
Het beheer van zowel analoge als digitale overheidsinformatie voldoet aan toetsbare eisen van een toe te passen kwaliteitssysteem | |
Zowel analoge als digitale overheidsinformatie wordt in goede, geordende en toegankelijke staat gebracht | |
Zoals analoge als digitale overheidsinformatie wordt tijdig vernietigd dan wel overgebracht, openbaar gemaakt en beschikbaar gesteld | |
Er is een passend verbeterplan voor het archiefbeheer | |
Is er reden voor extra aandacht? | nee |
De VNG heeft voor archiefzorg een handreiking opgesteld met daarin een lijst met kritische prestatie-indicatoren (KPI’s). Jaarlijks brengen wij voor alle KPI’s in beeld of we aan de wettelijke eisen voldoen, de zogenaamde zelftoets archiefzorg. Deze manier van toetsen doen we sinds 2015. Uit de zelftoets over 2018 is een aantal aandachtspunten naar voren gekomen. In 2019 is er op basis van de aandachtspunten onder andere gewerkt aan het bewerken van de analoge archieven van Smilde en Beilen. De Provinciaal toezichthouder heeft in 2019 aangegeven met een nieuwe werkwijze te komen met betrekking tot het toezicht op de archiefzorg. We hebben afgesproken dat onze gemeente daar ook aan deelneemt. Er wordt vanaf 2020 door de provincie samen met de gemeenten toegewerkt naar maatwerktoezicht per gemeente. Dit maatwerktoezicht houdt in dat de gemeente aan het begin van het jaar – op basis van een format van de provincie – ten aanzien van de meest kritieke punten een risicoanalyse informatie-/archiefbeheer opstelt. Deze analyse stemmen wij af met de provincie. In plaats van terugkijken op het voorgaande jaar, wordt er nu meer toekomstgericht gekeken naar het verbeteren van de archiefzorg gedurende het lopende jaar.
Omgevingsrecht | Rood/Oranje/Groen |
Gemeente heeft een actueel beleid op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), inclusief veiligheid, bouwplantoetsing, bodembeleid en een probleem- en risicoanalyse | |
Gemeente heeft een consistent en duidelijk, bestuurlijk vastgesteld jaarprogramma op het gebied van VTH, met voldoende operationele doelen | |
Gemeente heeft een bestuurlijk vastgesteld jaarverslag op het gebied van VTH | |
Uit het jaarverslag blijkt dat doelen en normen op het gebied van VTH zijn behaald volgens de wettelijke vereisten | |
Gemeente heeft een bestuurlijk vastgestelde kwaliteitsverordening op het gebied van VTH | |
Is er reden voor extra aandacht? | Nee |