Jaarstukken 2019

Bestuur en ondersteuning

Beleidsindicatoren

Op grond van het BBV worden beleidsindicatoren in de jaarstukken opgenomen. De beleidsindicatoren dienen ter toelichting van de maatschappelijke effecten in de programma's. De beleidsindicatoren zijn voorgeschreven en afkomstig van de website 'Waar staat je gemeente'.

Hieronder staan de beleidsindicatoren met betrekking tot dit programma opgenomen. De cijfers voor Midden-Drenthe worden vergeleken met de cijfers van gemeenten uit de inwonersklasse 25.000-50.000. Tussen haakjes staan de waarden uit de begroting 2019.

Indicator

jaar

regio

waarde

beschrijving

Woonlasten éénpersoonshuishouden

2019

Midden-Drenthe

€ 665
(€ 631)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoons- huishouden betaalt aan woonlasten.

2019

25.000 - 50.000 inwoners

€ 678
(€ 660)

Woonlasten meerpersoonshuishouden

2019

Midden-Drenthe

€ 710
(€ 676)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoons-huishouden betaalt aan woonlasten.

2019

25.000 - 50.000 inwoners

€ 753
(€ 735)

Demografische druk

2019

Midden-Drenthe

80,2
(79,6)

De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar.

2018

25.000 - 50.000 inwoners

77,8
(77,4)

Indicator WOZ-waarde woningen

2015

2016

2017

2018

2019

Midden-Drenthe

193.000

193.000

€ 196.000

€ 201.000

€ 212.000

 25.000-50.000 inwoners

219.000

220.000

€ 224.000

 geen data

€ 260.000

Bron: www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording/
 (geraadpleegd 6-3-2020)

Onderstaande verplichte indicatoren komen niet van de website Waar staat je gemeente. Deze worden intern samengesteld. Tussen haakjes staan de waarden uit de begroting 2019.

Indicator

Jaar

regio

waarde

beschrijving

Formatie

2019

Midden-Drenthe

6,71
(6,88)

Het aantal formatieplaatsen (fte, exclusief personeel griffie en externe inhuur) per 1.000 inwoners.

Bezetting

2018

Midden-Drenthe

6,79
(6,67)

De bezetting (fte) per 1.000 inwoners (invulling formatie, exclusief griffie en externe inhuur)

Apparaatskosten

2019

Midden-Drenthe

€ 680
(€ 609)

Euro's per inwoner dat besteed wordt aan apparaatskosten.

Externe inhuur

2019

Midden-Drenthe

16,28%
(3,24%)

Kosten inhuur externen als % van de totale loonsom.

Externe inhuur

2019

Midden-Drenthe

€ 2.591.804
(€ 512.314)

Totale kosten inhuur in Midden-Drenthe.

Overhead

2019

Midden-Drenthe

9,87%
(10,59%)

De kosten van overhead als % van de totale kosten.

Indicator

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Aantal Fte's per 31 december (afgerond op hele fte's)

216

211

215

232

222

229

Dienstverlening
We willen als gemeente goede dienstverlening leveren aan onze inwoners. Dit maken we meetbaar aan de hand van een aantal indicatoren. Al deze indicatoren worden meegenomen in de kwartaalmonitor bedrijfsvoering.

Indicator

eenheid

jaar

regio

waarde

Beschrijving

Directe dienstverlening

waardering (0-10)

2017

Midden-Drenthe

6,8

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente.

2017

25.000 - 50.000 inwoners

6,7

Het streven is dat onze inwoners de dienstverlening bovengemiddeld waarderen. Elke twee jaar meten we dit met de burgerpeiling van ‘Waar staat je gemeente’. In 2019 heeft echter geen nieuwe burgerpeiling plaats gevonden.

Klantcontact

Inwoners kiezen zelf op welke manier ze contact hebben met de gemeente. Streven is om op die manier voor alle doelgroepen beschikbaar en bereikbaar te zijn.

Indicatoren klantcontacten

Doel

2015

2016

2017

2018

2019

Gerealiseerd

Aantal opgenomen telefoontjes binnen 20 seconden

80%

-

71%

71%

-

-

Beantwoording van brieven binnen 10 dagen

80%

82%

88%

92%

86%

87%

Aantal klanten dat minder dan 10 minuten wacht

80%

89%

83%

81%

86%

95%

Aantal opgenomen telefoontjes binnen 20 seconden
We willen als gemeente graag dichtbij onze klant staan en geven de voorkeur aan persoonlijk contact met onze inwoners. Goede telefonische bereikbaarheid is daarom belangrijk. Ons telefonieplatform heeft de functie om het dagelijkse telefoonverkeer op een goede en efficiënte wijze te verwerken. Een goed werkend platform is van essentieel belang om optimale dienstverlening te kunnen leveren. Op dit moment voldoet het huidige telefonieplatform niet aan de eisen die wij als gemeente stellen aan een goed werkend telefonieplatform. De telefooncentrale is inmiddels vervangen.

Aantal klanten dat minder dan 10 minuten wacht
In de vernieuwde hal zullen inwoners waar mogelijk direct geholpen worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor het afhalen van reisdocumenten. In 2019 is duidelijk geworden dat dit een positief effect heeft op de wachttijd in de hal. 95 % van onze inwoners wordt binnen 10 minuten geholpen.

Afhandeling klantvragen
Doel is alle vragen van inwoners binnen de gewenste termijn te beantwoorden. Met onderstaande indicatoren wordt dit in beeld gebracht.

Indicatoren afhandeling klantvragen

Doel

2015

2016

2017

2018

2019

Gerealiseerd

Afhandeling vergunningen binnen de wettelijke termijn

100%

92%

92%

93%

91%

87%

Afhandeling bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn

100%

99%

100%

82%

88%

86%

Afhandeling meldingen binnen 5 dagen

80%

82%

81%

81%

84%

87%

Het totale beeld is dat de indicatoren van de afhandeling van vergunningen en bezwaarschriften, binnen de wettelijke termijn, beide dalende zijn. De percentages geven echter een vertekend beeld. Dit heeft te maken met de soorten en het aantal vergunningen. Per soort vergunning zijn er namelijk grote verschillen. In 2019 is een start gemaakt met het beter analyseren van deze indicatoren en de onderliggende oorzaken te onderzoeken.

Klachten
De behandeling van klachten is een wezenlijk onderdeel van de dienstverlening. Het gaat daarbij om klachten  zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht: klachten gericht tegen met name het handelen en gedrag van medewerkers en (leden van) het college.

Belangrijk is wat er met klachten gebeurt, zowel in de fase van minnelijk overleg als in de fase van de formele afhandeling. Door klachten snel in behandeling te nemen en persoonlijk contact te leggen benadrukken we dat we klachten serieus nemen. Dat draagt bij aan het vinden van een oplossing in de informele fase. Voor de afhandelsnelheid geldt daarom dat er binnen 5 werkdagen persoonlijk contact is geweest met de klager. Verder geldt natuurlijk als doel om alle klachten binnen de wettelijke termijn af te handelen.

Indicatoren afhandeling klachten

Doel

2016

2017

2018

2019

Gerealiseerd

Aantal klachten

27

29

54

30

1e contact binnen vijf werkdagen

80%

81%

93%

70%

45%

Afhandeling binnen de wettelijke termijn van 42 dagen

100%

81%

86%

89%

55%

(Gedeeltelijke) gegrond

17

23

39

21

Ongegrond

5

5

7

6

Overige: ingetrokken, geen uitspraak te doen e.d.

4

1

8

2

Nog in  behandeling

1

0

0

1

Het aantal klachten is in 2019 weer terug op het gebruikelijke niveau. Op vele duizenden klantcontacten per jaar, is een aantal van 30 klachten op jaarbasis een aanvaardbaar getal.

We hebben de indruk dat de omstandigheden in de organisatie er ook in 2019 nog aan hebben bijgedragen dat de kwaliteit van de dienstverlening onder druk heeft gestaan. Dat is zichtbaar in het grote aantal klachten dat niet binnen de afgesproken termijnen is opgepakt. Overigens vindt soms de lange afhandelingsduur plaats in goed overleg met de klager.
De definitieve afhandeling heeft in enkele gevallen niet binnen de termijn plaatsgevonden. Doorgaans gebeurt dit in overleg met de klager.

In 2019 is er geen beroep gedaan op de Ombudscommissie.

Deze pagina is gebouwd op 05/29/2020 08:31:57 met de export van 05/29/2020 08:29:36